همه ما اکنون در معرض خطر دستکاری آنلاین هستیم.
بنابراین، یک ویدیوی متحرک کوتاه در مورد عملی به نام decontextualization و اینکه چگونه می توان از آن برای اطلاع رسانی نادرست به افراد آنلاین استفاده کرد، شروع می شود. ویدیو نشانه هایی را که باید به آنها توجه کرد، از جمله محتوای غیرمنتظره یا غیر استاندارد، منابع به ظاهر غیرقابل اعتماد، و ویدیو یا صوتی که به نظر می رسد دستکاری شده یا تغییر کاربری داده شده را شناسایی می کند.
اگرچه ممکن است شبیه به آن نباشد، این ویدیوی 50 ثانیهای در واقع یک تبلیغات کمپین است – یکی از سه تبلیغی که گوگل ماه آینده پیش از انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ژوئن در پنج کشور اروپایی پخش خواهد کرد. اما بر خلاف تبلیغات انتخاباتی سنتی که هدفشان متقاعد کردن مردم برای رای دادن است، این تبلیغ به دنبال این است که به رای دهندگان بگوید چگونه می توان آنها را گمراه کرد. این ابتکاری است که گوگل آن را بهعنوان بیحرمتی پیشگیرانه، یا بهطور سادهتر، «Rebunking» توصیف میکند.
بث گلدبرگ، سرپرست تحقیقات در Jigsaw داخلی گوگل، که در سال 2010 برای مبارزه با تهدیدات جوامع باز تأسیس شد، به تایم می گوید: «این مانند یک واکسن عمل می کند. گلدبرگ با اجازه دادن به رای دهندگان بالقوه برای تشخیص تکنیک های دستکاری رایج که می تواند برای گمراه کردن آنها استفاده شود – مانند قربانی کردن یا قطبی کردن – می گوید این پیش ترکیب “به افراد کمک می کند تا به طور فعال محافظت ذهنی پیدا کنند.”
نگرانی ها در مورد اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی و تأثیر آن بر انتخابات در سراسر جهان همچنان بر چرخه کلان انتخابات امسال حاکم است. این امر به ویژه در اتحادیه اروپا صادق است، که اخیراً قانون جدیدی را تصویب کرد که در آن شرکتهای فناوری باید تلاشهای خود را برای مبارزه با اطلاعات نادرست افزایش دهند، زیرا این نگرانی وجود دارد که افزایش تبلیغات روسیه میتواند نتایج را منحرف کند.
برخلاف آنچه که انتظار می رود، آگهی های قبل از قرار دادن به طور آشکار سیاسی نیستند و هیچ اشاره ای به نامزدها یا احزاب خاصی ندارند. برای مثال، در یک ویدیوی متنزدایی، سناریویی فرضی به بینندگان نشان داده میشود که در آن ویدئویی که توسط هوش مصنوعی از شیری که در میدان شهر رها میشود برای برانگیختن ترس و وحشت استفاده میشود. در ویدئویی دیگر، این بار در مورد قربانی شدن، حادثهای به آنها نشان داده میشود که در آن جامعهای بدون بررسی علل احتمالی دیگر، تنها گروه دیگری (در این مورد، گردشگران) را به خاطر ریختن زباله در پارکهایشان مقصر میدانند.
گلدبرگ خاطرنشان می کند که زیبایی این رویکرد این است که لازم نیست خاص باشد. لزومی ندارد که این اطلاعات نادرست واقعی باشد. شما فقط می توانید به کسی نشان دهید که چگونه دستکاری کار می کند.
در حالی که کمپین پیش از بانکداری گوگل نسبتا جدید است، تاکتیک اینطور نیست. در واقع، این مفهوم به دهه 1960 برمی گردد، زمانی که ویلیام مک گوایر، روانشناس اجتماعی، به دنبال درک حساسیت افراد به تبلیغات جنگ سرد بود و اینکه آیا می توان از آنها در برابر آن محافظت کرد یا خیر. این منجر به چیزی شد که مکگوایر آن را «نظریه تلقیح» نامید، که بر این فرض تکیه داشت که روایتهای نادرست، مانند ویروسها، میتوانند مسری باشند و با تلقیح مردم با مقداری از حقایق، آنها کمتر مستعد ابتلا میشوند. اما چند دهه بعد بود که این نظریه برای اطلاعات موجود در اینترنت به کار گرفته شد. در سالهای اخیر، Jigsaw ابتکاراتی را در جلوی خانه در اروپای شرقی و اندونزی اجرا کرده است. کمپین اروپایی آتی او که به طور رسمی در ماه مه راه اندازی می شود، عمدتاً در قالب تبلیغات کوتاه در پلتفرم های یوتیوب و متا توزیع می شود و رای دهندگان در بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا و لهستان را هدف قرار می دهد. سپس از بینندگان خواسته می شود تا یک نظرسنجی کوتاه چند گزینه ای انجام دهند تا توانایی خود را در شناسایی تکنیک دستکاری نشان داده شده در آگهی آزمایش کنند.
بیشتر بخوانید: برنامه کاخ سفید برای به اشتراک گذاشتن اسرار آمریکا
در حالی که پیشدستی لزوماً به اندازه اشکال متعارفتر مقابله با اطلاعات نادرست، مانند بررسی حقایق یا تعدیل محتوا، که برخی از منتقدان آن را به سانسور تشبیه میکنند، با مقاومت مواجه نمیشود، اما نوشدارویی نیز نیست. جان روزنبیک، دانشیار روانشناسی و امنیت در کالج کینگ لندن، که سالها با Jigsaw کار کرده است، به TIME میگوید که یکی از بزرگترین چالشهای این شرکتها ساختن ویدیوهایی است که به اندازه کافی جذاب باشد تا توجه بینندگان را به خود جلب کند. حتی اگر چنین کنند، او میافزاید: «شما نمیتوانید انتظار معجزه داشته باشید، به این معنا که ناگهان، پس از یکی از این ویدیوها، مردم شروع به رفتار کاملاً متفاوت در فضای مجازی میکنند.» او می گوید. انتظار از مداخله روانشناختی به این خفیف خیلی زیاد است.»
این بدان معنا نیست که قرار دادن قبلی تأثیری ندارد. در کمپینهای قبلی، نظرسنجیهای پس از تبلیغات نشان داد که نسبت افرادی که توانستند تکنیک دستکاری را به درستی شناسایی کنند، پس از تماشای ویدیو قبل از پیوند، تا 5 درصد افزایش یافت. ما شکی نداریم که اثر واقعی است. روزنبک میگوید: فقط قابل بحث است که آیا به اندازه کافی بزرگ است یا خیر. این بحث اصلی ماست.»
در حالی که Jigsaw در تلاشهای همسریابی پیشرو است، آنها تنها کسانی نیستند که از این رویکرد استفاده میکنند. در ایالات متحده، دولت بایدن با پیشبینی انواع روایتهایی که کرملین انتظار دارد از آن استفاده کند، بهویژه پیش از تهاجم گسترده مسکو به اوکراین در سال 2022، سعی در مقابله با اطلاعات نادرست روسیه داشته است. این رویه از آن زمان به چین (جایی که دولت ایالات متحده از مواد طبقه بندی شده برای پیش بینی تحریکات احتمالی چین در تنگه تایوان استفاده کرد) و ایران (اطلاعات اطلاعاتی ایالات متحده از طبقه بندی خارج شده که ادعا می کرد تهران هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های کروز را به شورشیان حوثی در یمن منتقل کرده است) گسترش یافته است. برای حمله به کشتی ها در دریای سرخ استفاده می شود). آنچه کاخ سفید اعلام کرده است که از طبقه بندی استراتژیک خارج می شود، صرفاً استقرار مجدد با نام دیگری است.
با همکاری دانشگاهیان و سازمان های جامعه مدنی از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، جدیدترین کمپین پیش از پیوند Jigsaw بزرگترین و مشارکتی ترین تلاش تاکنون است. و در انتخاباتی که در آن صدها میلیون رای دهنده برای انتخاب راست افراطی ترین پارلمان اروپا امروز پای صندوق های رای خواهند رفت، خطرات نمی تواند بالاتر باشد.