Do آیا شریک مردی دارید که به شما توجه می کند، مشتاق گذراندن وقت با هم است و زمانی که با دوستان شما است اجتماعی است؟ ممکن است فکر کنید که فقط یک شراکت محکم دارید، اما طبق یک روند جدید در رسانه های اجتماعی، شما یک “دوست پسر رتریور طلایی” دارید. یا ممکن است شریک زندگی شما در مقابل دیگران خجالتی یا محجوب باشد، اما زمانی که با شما است بسیار وفادار و شیرین است، در غیر این صورت به عنوان “روتوایلر” شناخته می شود. شاید با مردی قرار میگیرید که بسیار جذاب است، اما وقتی صحبت از هوش به میان میآید، او بهترین نیست. شما “هیمبا” دارید. و اگر پسری دوست دارد از شما عکس بگیرد، دوست پسر اینستاگرامی عالی است.
در چند سال گذشته، اینترنت برخی از ویژگیهای مردانه را با عبارات فانتزی تدوین کرده است تا بینندگان در رسانههای اجتماعی بتوانند به سرعت تعیین کنند که با چه نوع مردی قرار میگیرند. برخی از مردم ممکن است فکر کنند که اینها نوع جدیدی از مردان هستند. این کاملا درست نیست. مسئله این نیست که مردها جدید هستند، مهم این است که ما چگونه مردانگی را درک می کنیم.
اصطلاح “هیمبا” در واقع به دهه 1980 برمی گردد و ترکیبی از دو کلمه “his” و “bimbo” است که البته دومی یک اصطلاح تحقیرآمیز است که عمدتاً برای زنان زیبا و بیهوده استفاده می شود. اخیراً وصف مردانی که فقط چشم و هم چشمی هستند، مخصوصاً برای خانم ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. فیلم پرفروش سال 2023 باربی معروف ترین هیمبا از همه آنها، کن، که تنها هدفش این است که خوب به نظر برسد و زیاد فکر نکند، معرفی شد. در فیلم، کن در خارج از سرزمین باربی تحت سلطه مردانه خواستگاری می کند.
بیشتر بخوانید: تاریخ پشت سر باربی کن
به همان اندازه که این تصویر از گیمبویسم افراطی است، فیلم به انتظاراتی که ما مردمان غیرباربیلند از مردان داریم می پردازد. این انتظار اجتماعی وجود دارد که مردان بازیگران انفرادی باشند که به جای شریک زنان، خودانگیخته باشند. از آنها انتظار می رود که کنترل داشته باشند و نیازهای خود را در اولویت قرار دهند. اما نمی تواند از واقعیت مردان مدرن دورتر باشد. این کلیشههای قدیمی مردانه آنقدر مردان را به دام انداختهاند که مجبور شدهایم زبان جدیدی بسازیم تا نشان دهیم که واقعاً تفاوتهای ظریفتری در مردانگی وجود دارد که قبلاً فکر میکردیم.
از لحاظ تاریخی، روایت غالب این بوده است که مردان باید قاطع، مسلط، کمی سنگدل، جدی، عمدتاً ضد اجتماعی و قادر به انجام کارها به تنهایی باشند. دسته بندی مردانی که این استانداردها را نداشتند مطلوب نبود. اگر این کلیشههای مردانه را به منفعل، مطیع، عاطفی، بیاهمیت، فرااجتماعی و نیازمند تغییر دهید، در نهایت به چیزی خواهید رسید که بهطور کلیشهایتر «زنانه» است. و در گذشته، توصیف مردان با این عبارات، آنها را در معرض بررسی قرار می داد. این فرضیه اساسی دیگری را که در مورد مردانگی داریم برجسته می کند: این که مردانگی همیشه دگرجنس گرا است.
البته همه این کلیشه ها اشتباه است. افراد بیشتر از جنسیت خود هستند و ارائه جنسیت آنها می تواند جنبه هایی از کل طیف جنسیتی از مردانگی تا زنانگی و آندروژنی را به خود بگیرد. و همانطور که فرهنگ دوستیابی ما تکامل یافته است، رسانه های اجتماعی به مردان ساده کمک کرده اند تا دامنه ظاهر مردانگی را گسترش دهند. مردان راسترو اکنون با پوشیدن لباسهای زنانه راحتتر هستند، همتایان مرد خود را با گریه در آغوش میگیرند، در مورد سلامت روانی خود صحبت میکنند و تعهد خود را به پدران خانهنشین بودن ابراز میکنند. از این نظر، عباراتی مانند «مرد رتریور طلایی» به ما اجازه میدهد تا مردان دگرجنسگرا را بشناسیم که هنجارهای جنسیتی را زیر پا میگذارند، بدون اینکه درمورد جنسیت یا ارائه جنسیت خود سؤالی داشته باشند. چیزی که زمانی رفتار نامطلوب مردانه تلقی می شد، به عنوان بخشی از مردانگی در حال گسترش است.
بیشتر بخوانید: خطرات یافتن “مواد ازدواج”
شریک مردی که با ملاحظه، متعهد است و برای شراکت خود ارزش قائل است، اکنون ایده آل است. دوست پسر گلدن رتریور به خاطر رفتار دوستانه و «همراهی»شان نسبت به شرکایشان تحسین می شوند، که کاملاً در تضاد با کلیشه غم انگیز تنهایی است که در فرهنگ رایج از بین رفته است. و در حالی که تمایل به چنین روابط پویایی ممکن است جدید نباشد، تجلیل از چهرههای عمومی که این ویژگیها را تجسم میدهند (نمونههایی که به ذهن میرسد تراویس کلس و تام هالند) هستند. دوست پسر گلدن رتریور فراتر از ویژگی های یک دوست پسر است – همچنین شامل تمایل زنان به وفاداری و ثبات است. این امر به رسمیت شناخته شده است که مردان نه تنها قادر به وفاداری هستند، بلکه افراد بهتری نیز دارند زیرا آنها شریکی محترم و برابر برای زنان هستند. نقش زن دیگر حفظ سلامت عاطفی یک رابطه نیست. از مردان انتظار می رود که تشخیص دهند که این یک رابطه دوجانبه سودمند است و آنچه را که می دهید، دریافت می کنید.
وجه مشترک “هیمبو”، “مرد رتریور طلایی” و “دوست اینستاگرام” تمرکز مجدد آنها بر قرار ملاقات با زنان است. اگرچه این اصطلاحات برای بیشتر از مردان معمولی اقتباس شده و به کار رفته است، اما ریشه آنها از محدودیت های زبانی پیرامون رفتار مردان با زنان ناشی می شود. از آنجا که جامعه مردانگی را دانای همه چیز و زنانگی را به عنوان نیازمند یا ضعیف ساخته است، ما به پویایی ثابتی رسیده ایم که ماهیت متنوع روابط را تشخیص نمی دهد. هیمبوها به زنان اجازه میدهند که تمایل داشته باشند، نه از روی کمبود یا نیاز، بلکه به دلیل کشف خود. دوستان گلدن رتریور دوست دارند نه از جایی که “برای شما انجام می دهند چون نمی توانید” بلکه “چون شما را خوشحال می کند” مفید باشند. و بچه ها در اینستاگرام با کمال میل به جای اینکه در مرکز قرار بگیرند، نقش حمایتی را بر عهده می گیرند زیرا می توانند نقاط قوت و ضعف خود و شریک زندگی خود را تشخیص دهند. این اصطلاحات به ما کمک می کند تا تفاوت های ظریف قدرت را که در هر رابطه وجود دارد بهتر درک کنیم.
ما به شرایطی نیاز داریم که دوست داشتن و حمایت آشکار از شریک زندگی خود به روشهای غیرجنسیتی برای مردان دگرجنسگرا از نظر اجتماعی قابل قبول باشد. به جای سرکوب احساسات، تحسین و تمجید کنید. چشم پوشی از بیهودگی و زیبایی به جای انتقاد یا رد کردن؛ از نظر فیزیکی مطلوب بودن بدون تسلط یا کنترل. اما اینکه این اصطلاحات در فرهنگ ما ظاهر شده است به این معنی نیست که ما انواع جدیدی از مردان داریم. این به سادگی به این معنی است که انتظارات سفت و سخت مردانگی در گذشته مانع از دیده شدن چنین مردانی در گذشته شده است. این اصطلاحات انواع مختلف مردانگی را خوب می کند – و ما برای آن بهتر هستیم.