Eایلان ماسک در حال حاضر در حال نبردهای زیادی است: علیه قاضی دادگاه عالی برزیل، دون لمون، نخست وزیر استرالیا، OpenAI و سازمان غیرانتفاعی که آنها را نظارت می کند.
اما ماسک میگوید که اکنون بیشتر زمان کار خود را در یکی از قدیمیترین مشاغل خود میگذراند: تسلا. و تسلا واقعاً به کمک نیاز دارد. این خودروساز دیروز گزارش درآمد سه ماهه خود را منتشر کرد و فاش کرد که سود آن 55 درصد و درآمد آن 9 درصد کاهش یافته است – اعدادی حتی بدتر از آن چیزی که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند. این شرکت گفت که قصد دارد بیش از 10 درصد از نیروی کار خود یا حدود 14000 نفر را از جمله کاهش عمده در کالیفرنیا و تگزاس اخراج کند.
روز سهشنبه، ماسک با وعدههای بلند درباره محصولات قریبالوقوع تسلا به سرمایهگذاران اطمینان داد. اکنون او با چالشهای بزرگی روبهرو است: رهبر ماندن در فضای پرشتاب خودروهای الکتریکی، کاهش هزینهها در حین راهاندازی خودروهای جدید، در حالی که رویای خود را برای تبدیل تسلا به یک نیروگاه هوش مصنوعی پیش میبرد. کریگ ایروین، تحلیلگر در Roth Capital Partners می گوید: «آنها هنوز در یک مکان بسیار تاریک در این جنگل هستند که باید از آن خارج شوند.
مبارزه تسلا در بازار خودروهای الکتریکی
تسلا مدتها پیش در زمینه خودروهای الکتریکی (EV) پیشگام بوده است. اکنون او با دو مانع اصلی در توسعه بیشتر این تجارت روبرو است: کاهش علاقه مصرف کنندگان و افزایش رقابت. بررسی های اخیر نشان داده است که علاقه عمومی به مالکیت خودروهای الکتریکی کاهش یافته است و مصرف کنندگان خواهان خودروهای برقی با قیمت پایین تر هستند که در حال حاضر وجود ندارند. بسیاری نیز نسبت به زیرساخت شارژ فعلی که می تواند رانندگی روزمره یک خودروی برقی را نسبت به همتایان گازی آن دشوارتر کند، تردید دارند.
بسیاری از خودروسازان نیز با خودروهای برقی یا هیبریدی خود وارد بازار شده اند. ب ام و، مرسدس، هیوندای و کیا همگی اخیراً فروش خودروهای برقی امیدوارکننده ای داشته اند. در اوایل سال جاری، خودروساز چینی BYD برای مدت کوتاهی از تسلا پیشی گرفت و به پرفروش ترین خودروساز برقی جهان تبدیل شد. شرکت آمریکایی جنرال موتورز اخیرا از افزایش تولید خودروهای برقی خبر داده است.
و این که نوآوری تسلا در فضای خودروهای الکتریکی کند شده کمکی نکرده است. این شرکت تصمیم گرفته است که هیچ مدل خودروی جدیدی را در سال 2022 عرضه نکند، این یک انتخاب پرخطر در صنعتی است که به مدلهای جدید یا ارتقا یافته برای علاقهمند نگه داشتن خریداران متکی است. Cybertruck، یکی از پر هیاهوترین عرضههای تسلا، عملکرد بسیار پایینتر از حد انتظار داشت و تنها حدود 4000 خودرو فروخت و سپس به دلیل نقصی که باعث میشد پدال گاز گاهی اوقات هنگام فشار دادن گیر کند، با فراخوان گستردهای مواجه شد.
ماسک مدتها آرزوی عرضه یک خودروی الکتریکی مدل 2 را داشت که قیمت آن 25000 دلار بود و تسلا را به بازار انبوه عرضه میکرد. اما رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داد که این شرکت از برنامه های خود برای راه اندازی این برند صرف نظر کرده است. با این حال، در گزارش درآمد روز سهشنبه، ماسک اعلام کرد که خودروی برقی «مقرونبهصرفهتر» تا اوایل سال ۲۰۲۵ تولید خواهد شد و بدون نیاز به ساخت کارخانه یا تأسیسات تولیدی جدید ساخته خواهد شد. این اعلامیه به تنهایی سرمایه گذاران را خوشحال کرد و سهام در معاملات بعد از ساعت 13 درصد جهش کرد.
ایروین می گوید که یک خودروی برقی مقرون به صرفه می تواند به ویژه در اروپا و آسیا خوب باشد، جایی که مردم کمتر رانندگی می کنند و مراقب مسافت پیموده شده بنزین هستند. اما او و دیگران نسبت به توانایی تسلا برای تحویل به موقع تردید دارند. او میگوید: «انگششان به جلو به نوعی خندهدار است، زیرا دیر کردهاند.
درام ثابت
در تلاش برای پیشی گرفتن از تسلا، تلاش خواهد کرد تا از جنجالهای بسیاری پیرامون شرکت و شخص ماسک پیشی بگیرد. در سال 2022، یک آژانس ایالتی کالیفرنیا از تسلا به دلیل تبعیض گسترده علیه کارگران سیاه پوست شکایت کرد. این ادعا همچنان معلق است. تسلا همچنین با تحقیقات جداگانه ای توسط کمیسیون فرصت های شغلی برابر ایالات متحده (EEOC) مواجه است. و چندین زن از این شرکت به دلیل آزار جنسی در محل کار شکایت کرده اند. (تسلا می گوید که آزار و اذیت در محل کار را تحمل نمی کند.)
سپس سیرک رسانه ای است که هر حرکت ماسک را احاطه کرده است. سال گذشته، سرمایه گذاران تسلا نگران شدند که ماسک زمان زیادی را در X (که قبلاً توییتر نامیده می شد) صرف می کند. سفرهای ماسک در X، منتقد مکرر سیاست مترقی و «بیداری»، به نظر میرسد بسیاری از مشتریان او را از خود دور کرده است: در حالی که مردم نگران تغییرات آب و هوایی جزو اولین کسانی بودند که خودروهای الکتریکی را پذیرفتند، سهم دموکراتها که تسلاس را خریداری میکنند، بیش از این کاهش یافته است. بر اساس نظرسنجی خریداران خودرو در اکتبر و نوامبر توسط محقق استراتژیک ویژن، 60 درصد.
ادامه مطلب: رسواییهای اخیر تسلا میتواند به نتیجه آن لطمه بزند
ماسک همچنین زمان زیادی را صرف SpaceX میکند که با آسیبهای محل کار و استارتاپ هوش مصنوعی xAI خود مواجه شده است. از آنجا که او در بسیاری از تلاشهای مختلف شرکت دارد، اصرار داشت که باید کنترل بیشتری بر تسلا داشته باشد، نه کمتر. او خواستار 25 درصد رای کنترل بر شرکت شد و تهدید کرد اگر هیئت مدیره به خواسته های او نپردازد، انرژی خود را بر روی ساخت محصولات هوش مصنوعی در خارج از تسلا متمرکز کند.
آیا شرط هوش مصنوعی ماسک نتیجه خواهد داد؟
علیرغم مشکلات فعلی تسلا، ماسک چشم انداز بسیار بزرگ تری برای این شرکت فراتر از خودروهای الکتریکی دارد. او روز سه شنبه گفت که تسلا باید به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی و رباتیک در نظر گرفته شود. او به ویژه در مورد تبدیل شدن تسلا به یک رهبر در رانندگی خودمختار مشتاق است. او افزود: «اگر کسی باور ندارد که تسلا میخواهد مشکل خودمختاری را حل کند، فکر نمیکنم که باید در شرکت سرمایهگذار باشد.
روز سه شنبه، ماسک تعهد خود را برای ایجاد یک خودروی خودران که آن را “Cybercab” نامید، تکرار کرد. چنین محصولی در صورت موفقیت می تواند برای ماسک بسیار سودآور باشد. شرکت مدیریت Ark Invest اخیراً پیش بینی کرده است که در صورت استقرار موفقیت آمیز روباتاکسی می تواند طی پنج تا ده سال آینده 28 تریلیون دلار تولید کند.
اما جاده تاکسی های بدون راننده به طرز باورنکردنی سنگلاخ و پر از وعده های شکست خورده بوده است. در سال 2019، ماسک گفت که تسلا در سال آینده یک میلیون تاکسی خودران خواهد داشت، اما هیچ یک از آنها هنوز اجرا نشده است. تسلا هنوز مجوزی برای آزمایش خودروهای خودران در کالیفرنیا ندارد. و یکی از اولین بازیکنان در فضا، جنرال موتورز کروز، زمانی که یکی از اتومبیل های آنها به یک عابر پیاده برخورد کرد و سپس او را به سراسر جاده کشید، دچار یک شکست دیدنی شد.
ایروین میگوید: «واقعیت این است که نرمافزار امروزه دارای نقصهایی است و تصادفات واقعی به دلیل پدیدههای نوری رخ میدهد. «آیا تسلا به خاطر فشار دادن پاکت شایستگی اعتبار دارد؟ بی شک. اما من فکر میکنم که ادعاهای آنها برای اینکه واقعیت به کجا برسد بیش از حد تهاجمی است.»