TikTok متعهد شده است که با ممنوعیت خود مبارزه کند. این نبرد می توانست پیش برود


اسongress یک قدم به ممنوعیت TikTok در ایالات متحده نزدیک‌تر شد، زیرا مجلس نمایندگان لایحه‌ای را تصویب کرد که شرکت مادر چینی ByteDance را ملزم می‌کرد آن را بفروشد یا با ممنوعیت سراسری روبرو شود. به نظر می رسد این لایحه اکنون در سنا تصویب شده و به امضای رئیس جمهور بایدن برسد. برایان کانینگهام، مدیر اجرایی مؤسسه امنیت سایبری در UC Irvine، می‌گوید: «در این مرحله تقریباً قفل شده است.

اما موفقیت قانونی این لایحه به این معنا نیست که TikTok به این زودی ها از بین می رود. قانون جدید در صورت تصویب، با چالش های قانونی، موانع ضدتراست و واکنش عمومی مواجه خواهد شد. در اینجا چیزی است که برای پلتفرم ویدیویی بسیار محبوب وجود دارد.

چگونه لایحه علیه TikTok قدرت گرفت

ماه‌هاست که اعضای مجلس نمایندگان، به‌ویژه محافظه‌کاران، با تکثیر TikTok در ایالات متحده مخالفت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این ابزار تبلیغاتی چینی و نظارت بر 170 میلیون آمریکایی است که از آن استفاده می‌کنند. نارضایتی آنها در طول اوج جنگ بین اسرائیل و حماس، زمانی که آنها مملو از محتوای سیاسی در مورد جنگ بودند، تشدید شد.

در ماه مارس، مجلس نمایندگان لایحه‌ای را تصویب کرد که به ByteDance دو گزینه می‌دهد: فروش اپلیکیشن یا ممنوعیت مواجه شدن با آن. اما این لایحه وقتی به سنا رسید متوقف شد. سناتورها در هر دو طرف خواستار احتیاط شدند و ابراز تردید کردند که این لایحه از یک چالش قانونی جان سالم به در خواهد برد.

با این حال، در این ماه، مجلس راه دیگری به جلو پیدا کرد: آنها یک لایحه مشابه ضد تیک تاک را به بسته سیاست خارجی ایالات متحده که شامل کمک به اوکراین و اسرائیل است، پیوست کردند. این اقدام، بخشی از بسته ای که شامل ممنوعیت و همچنین مجازات علیه روسیه و ایران بود، با 360 رای موافق به 58 رای موافق داد. انتظار می رود سنا این هفته درباره آن رای گیری کند. سناتور چاک شومر به واشنگتن نامه نوشت پیام که “سنا اکنون آماده برداشتن گام بعدی است.”

سناتورهایی که قبلاً نسبت به لایحه TikTok ابراز تردید کرده بودند از جمله ماریا کانتول، گفت که از این نسخه پشتیبانی می کنند. و هفته گذشته، پرزیدنت بایدن از سنا خواست در تصویب این لایحه “به سرعت” مجلس نمایندگان را دنبال کند.

بیشتر بخوانید: در مواجهه با تهدیدات ممنوعیت ایالات متحده، شرکت مادر TikTok سودآورتر از همیشه است.

اما این لایحه با چالش های مهمی مواجه است

یک تفاوت عمده بین این صورت‌حساب به‌روزرسانی‌شده و آخرین صورت‌حساب وجود دارد: به ByteDance زمان بیشتری برای فروش TikTok می‌دهد. به جای یک مهلت شش ماهه، این لایحه به Bytedance 9 ماه فرصت می دهد تا سهام خود را بفروشد، با امکان تمدید سه ماهه برای فروش مداوم. این ضرب‌الاجل‌های جدید به این معنی است که TikTok نیازی به انتشار یا تعطیلی قبل از پایان انتخابات ایالات متحده نخواهد داشت – که باعث ناراحتی مردمی می‌شود که معتقدند دولت چین می‌تواند از TikTok برای تأثیرگذاری بر نتیجه استفاده کند.

بسیاری از کارشناسان گفتند که تکمیل این قرارداد در شش ماه تقریبا غیرممکن است و یک سال هنوز جاه طلبانه است. برای مقایسه، ادغام 182 میلیارد دلاری AOL با تایم وارنر در سال 2000 حدود یک سال طول کشید، در حالی که خرید 19 میلیارد دلاری واتس اپ توسط فیس بوک در سال 2014 هفت ماه طول کشید تا موانع نظارتی برطرف شود.

همچنین، یافتن خریدار برای TikTok ممکن است دشوار باشد. TikTok در سال گذشته 16 میلیارد دلار فروش در ایالات متحده داشت و انتظار می‌رود که قیمت بسیار بالایی داشته باشد که تنها تعداد انگشت شماری از شرکت‌های بزرگ فناوری قادر به پرداخت آن هستند. هر خریدار بالقوه بزرگی از سوی اتحادیه اروپا و دولت بایدن که تلاش‌های غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل را به چالش می‌کشد، مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. در همین حال، چین متعهد شده است که با فروش اجباری این شرکت مخالفت کند.

Tiktok چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

TikTok کاربران خشمگین خود را بسیج کرد تا سعی کنند افکار عمومی را علیه این لایحه معطوف کنند. طوماری MoveOn که از رئیس جمهور بایدن خواسته بود این برنامه را ممنوع نکند، بیش از 30000 امضا جمع آوری کرده است. این شرکت همچنین نشان داد که برای جلوگیری از تصویب این قانون یک جنگ حقوقی همه جانبه به راه خواهد انداخت. این شرکت قبلاً در دادگاه ها موفقیت هایی داشته است: در سال 2020، قضات فدرال تلاش رئیس جمهور ترامپ را برای ممنوع کردن TikTok یا فروش اجباری آن مسدود کردند.

مایکل بکرمن، رئیس سیاست عمومی TikTok در قاره آمریکا، در یک یادداشت داخلی که توسط CNN به دست آمده است، نوشت که این شرکت “برای یک چالش قانونی به دادگاه خواهد رفت.” او نوشت: این آغاز، نه پایان این روند طولانی است.

TikTok احتمالاً سعی خواهد کرد این لایحه را بر اساس قانون اساسی به چالش بکشد. سخنگوی شرکت گفت این لایحه “حقوق آزادی بیان 170 میلیون آمریکایی را نقض می کند.” این استدلال از سوی برخی سازمان های حقوق مدنی حمایت شده است. سخنگوی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا این لایحه را «غیرقانونی» خواند و نادین فرید جانسون، مدیر سیاست‌گذاری مؤسسه اصلاحیه نایت اول، در بیانیه‌ای نوشت که TikTok. این لایحه “نقض” حق “متمم اول قانون اساسی آمریکایی ها برای دسترسی به اطلاعات، ایده ها و رسانه ها از خارج” است.

کانینگهام از دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، می‌گوید که TikTok ممکن است تلاش کند قانون حمایت برابر را به چالش بکشد، با این استدلال که این قانون شرکت‌های خارجی را در مضیقه قرار می‌دهد. او همچنین انتظار دارد که آزادی بیان به چالش کشیده شود. اما او شک دارد که هر یک از این چالش ها موفق باشد. کانینگهام می گوید: «این واقعاً هیچ سخنرانی را ممنوع نمی کند. “این مانند تلاش برای استدلال است که FCC نمی تواند تنظیم کند که چه کسی می تواند ایستگاه های تلویزیونی بخرد و مالک آن باشد زیرا آمریکایی ها حق دارند CBS در شیکاگو داشته باشند. آنها این کار را نمی کنند. آنها حق آزادی بیان دارند، اما نه به یک پلتفرم.»

اگر ByteDance فروخته نشود چه اتفاقی می افتد؟

حتی اگر ByteDance از فروش TikTok خودداری کند، که منجر به ممنوعیت می شود، برنامه یک شبه از ایالات متحده ناپدید نمی شود. داشتن TikTok در تلفن شما آن را غیرقانونی نمی کند. اما این برنامه از فروشگاه‌های برنامه حذف می‌شود و برای به‌روزرسانی‌ها واجد شرایط نمی‌شود و به مرور زمان آن را باگ‌تر می‌کند و کارایی آن کمتر می‌شود.

طرفداران TikTok می توانند از VPN برای جعل هویت کاربری از خارج استفاده کنند یا به سادگی برنامه را در کشور دیگری دانلود کنند. اما موانع ورود و کاهش تجربه کاربر به این معنی است که TikTok برتری خود را در بازار از دست خواهد داد و احتمالاً به تدریج در طول زمان محو خواهد شد.

کانینگهام می گوید: «در واقع نمی توان آن را به طور کامل ممنوع کرد. اما قانون مزیت رقابتی بزرگی برای هر داوطلبی ایجاد خواهد کرد.



دیدگاهتان را بنویسید