چرا من امسال عید پاک را متفاوت جشن خواهم گرفت


«این نان رنجی است که اجداد ما در سرزمین مصر خوردند. هر که گرسنه است بیاید و بخورد و هر که نیازمند است بیاید و از قربانی عید فصح بخورد. به این ترتیب Ha-Lachma-Anya، اعلامیه ای که در ابتدای بخش روایی فصح سدر خوانده می شود، آغاز می شود. این کلمات ساده مهمترین پیام های عید پاک در مورد عدالت، مهمان نوازی و یادآوری را در بر می گیرد. آنها هزاران سال است که توسط یهودیان در سراسر جهان صحبت می شود. اما منظورشان امسال چیست؟

من در یک خانه یهودی با فرهنگ عمیق بزرگ شدم. با این حال، والدین هیپی من به انواع معنویت علاقه داشتند ولی یهودیت وقتی هفت ساله بودم، خانواده ام برای اولین بار عید پاک را جشن گرفتند. من از کاسه های کوچک آب نمک و همچنین مجموعه ای شگفت انگیز از غذاهای تلخ و شیرین شگفت زده بودم. سپس پدرم برخاست و شروع کرد به گفتن عید فصح با این جمله: «همه گرسنه‌ها بیایید بخورید».

در آن لحظه من عاشق یهودیت شدم. من مطمئناً از درام لذت بردم، بلکه از پیام زیربنایی عدالت نیز لذت بردم. پدر و مادر من دیگر هرگز عید پاک را جشن نگرفتند، اما همین یک بار برای شکل دادن به یک خاطره اصلی کافی بود. اکنون، هر سال از زندگی بزرگسالی ام، من سدر خودم را هدایت می کنم. من با افتخار یک مربع ناهموار از نان فطیر بالا گرفتم تا به طور نمادین از گرسنگان استقبال کنم. من با خوشحالی به فرزندم یاد دادم که این قلب عید فصح و یهودیت است.

بیشتر بخوانید: چگونه عید پاک را به کسی تبریک بگوییم

امسال متفاوت است. اکنون بیش از یک میلیون فلسطینی از گرسنگی می‌میرند و سازمان ملل می‌گوید که ارتش اسرائیل عمداً قحطی ایجاد می‌کند. در مواجهه با این وحشت، چگونه می توانم کلماتی را که در کودکی به من الهام می دادند، بگویم یا آنها را به فرزند خودم یاد دهم؟

در ابتدای فصح سدر می خوانیم: «در هر نسلی، شخص موظف است خود را فردی ببیند که شخصاً از بردگی در مصر بیرون آمده است». اما این الان به چه معناست؟ به هر حال، داستان Exodus به هزاران سال پیش برمی گردد. کلمه عبری مصر این استمیتزراییم“، گلوگاهی که به ما سرنخی می دهد که داستان را می توان به عنوان یک تمثیل جهانی درباره تجربه بشری از ستم فهمید. در واقع، خاخام ناخمن برتلوف، عارف قرن نوزدهم، یک بار گفت: «خروج از میتزراییم در هر فردی، در هر دوره ای یافت می شود.” به عبارت دیگر، سدر به ما می آموزد که با مبارزات مردم برای عدالت و خودمختاری در هر نسل همدلی کنیم.

از 7 اکتبر، ارتش اسرائیل بیش از 34000 فلسطینی از جمله بیش از 13000 کودک را کشته است. در همان زمان حدود 19000 کودک یتیم شدند. و بیش از 1000 کودک دست و پای خود را از دست دادند و این بزرگترین گروه از کودکان قطع عضو در تاریخ است. در همین حال، ممکن است بیش از 100 گروگان اسرائیلی همچنان در غزه باقی بمانند، که باعث شد اعضای خانواده قبل از عید پاک اعتراض کنند تا دولت مذاکرات آتش‌بس را در اولویت قرار دهد تا آنها بتوانند سالم به خانه بازگردند.

این وحشت باید تمام شود.

دانشجویان طرفدار فلسطین در 21 آوریل 2024 چمن مرکزی در محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک را اشغال کردند.
دانشجویان طرفدار فلسطین در 21 آوریل 2024 چمن مرکزی در محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک را اشغال کردند.اندرو لیختنشتاین-کوربیس/گتی ایماژ

ما به عنوان یهودیان نسل‌کشی، آوارگی و پاکسازی قومی را تجربه کرده‌ایم و سنت‌های خودمان به ما یاد می‌دهند که از خود در برابر آن دفاع کنیم. در داستان عید فصح، فرعون به همه مصری ها دستور می دهد که پسران اول عبری را بکشند، اما ماماهای مصری دست به نافرمانی مدنی می زنند و این دستورات را رد می کنند. آنها جان خود را برای نجات نوزادان یهودی به خطر می اندازند. این اقدام قدرتمند همبستگی است که شروع به شکست دادن قدرت فرعون می کند.

همبستگی فقط یک کلمه زیبا نیست، بلکه ابزار قدرتمندی است که در این زمان باید از آن استفاده کنیم. محمد الکرد، نویسنده غزه می گوید: «غزه نمی تواند به تنهایی با امپراتوری مبارزه کند. یا برای استفاده از ضرب المثل تلخی که مادربزرگم در اخبار عصر زمزمه کرد، “از فرعون پرسیدند کی تو را فرعون ساخته است؟” او پاسخ داد: کسی جلوی من را نگرفت.

شاید مهمتر از همه، داستان مقاومت عید پاک از طریق پرسش، از طریق کنجکاوی بیان می شود. و در طول سدر، بسیاری از کارها برای تحریک این کنجکاوی متفاوت انجام می شود. اجداد من درک کردند که تفکر انتقادی دشمن ظلم های غیرانسانی است. تصادفی نیست که معترضان طرفدار فلسطین که سؤالات مهمی می پرسند در دانشگاه های ایالات متحده در سراسر کشور ساکت شده اند، اخیراً در دانشگاه کلمبیا، جایی که مدیران تظاهراتی را در 19 آوریل تعطیل کردند و آنها را دستگیر کردند. سوال پرسیدن کاری است که وقتی در بردگی فرعون بودیم نمی توانستیم انجام دهیم. ما آزادی را اینگونه تصور می کنیم.

امسال که خانواده من برای عید پاک جمع می شوند، ما مثل همیشه جشن نمی گیریم. امسال عید فصح به آزادی فلسطین اختصاص داده می شود. وقتی وقت شام فرا می رسد، به جای اینکه ماهی جفیلته را پخش کنم، به مهمانانم تعهدی از شولچان اورچ خواهم داد. این شامل درخواست کمک های غذایی به UNWRA برای کمک به غذای مردم غزه، خواندن نامه های فلسطینی های غزه، و ارسال نامه هایی به رئیس جمهور جو بایدن و کنگره است که خواستار اقدام برای حمایت مالی مجدد UNWRA و دستیابی به آتش بس دائمی می شود. این به معنای پایان دادن به حمایت مالی ایالات متحده از ارتش اسرائیل و پایان دادن به حمایت ایالات متحده از یک جنگ منطقه ای است.

ما امسال این جمله را نخواهیم گفت: «کسی که گرسنه است بیا بخور». در عوض، ما وقت می‌گذاریم تا حتی با کوچک‌ترین مهمان‌ها درباره واقعیت‌های سخت گرسنگی اجباری صحبت کنیم. و البته ما برای بسیاری از سوالات زمان خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید